برنامه نویسی تخصصی

GIS, Autocad, Access, Excel

آموزش اتولیسپ – قسمت چهارم


  خرداد ۲۲, ۱۳۹۶   /     /   اتولیسپ,برنامه نویسی اتوکد
autolisp

آموزش اتولیسپ

 

انواع متغیر ها در اتولیسپ

در اتولیسپ مثل زبان های دیگر برای تعیین یک مقدار از متغیر ها استفاده میکنیم، به عبارت دیگر از متغیر ها برای ذخیره داده ها استفاده میکنیم ، در اتولیسپ چند نوع متغیر وجود دارد که از آن ها برای مقدار دهی به یک متغیر استفاده میکنیم. انواع متغیر :

  • String

این متغیر از نوع متن می باشد و شامل تمامی اعداد و حروف میباشد و همیشه داخل دابل کوتیشن قرار میگیرد. مثال :

"b68"

"۱۲۳۹۶۵"

"۱۴۰۴iran"

اما نوع متغیر های عددی شامل دو نوع متغیر می باشد :

  • Integers

این نوع متغیر شامل اعداد صحیح می باشد، یعنی اعدادی که شامل هم اعداد صحیح منفی و مثبت  و صفر می باشد مثل زیر :

۲۰۲

۵

-۲۰۲

۰

  • Real

این نوع متغیر شامل تمامی اعداد و اعشاری می باشد. مثل :

۸۹٫۳۶

-۵۶٫۳۶۵

۱٫۰

  • List

لیست ها در اتولیسپ داخل دو پرانتز قرار میگیرند و  شامل تمامی متغیر ها می باشند، در زبان اتولیسپ هم بیشتر کار ما با لیست ها هست و مهمترین نوع متغیر در زبان لیسپ است. مثل :

  • لیست ها در اتولیسپ یک مبحث گسترده می باشد در آینده در یک مبحث گسترده لیست ها را توضیح خواهم داد.

("iran" 156.3 45.0 3 "lisp")

(۱)

(("A" "B" "C")(6 5 4)(3 2 1))

تابع setq

از تابع setq برای مقدار دهی یا ارزش گذاری به یک متغیر در زبان لیسپ استفاده میکنیم. به کد زیر دقت کنید :

(setq x 5)

در این مثال X متغیر ما است و با تابع setq مقدار ۵ را به آن اختصاص دهیم و حالا در هر کجای زبان لیسپ از x استفاده کنیم منظور همان ۵ است، در متغیر علاوه بر عدد امکان دارد هر چیز را در بر گیرد مثل متن، یا ورودی یا خروجی های خود اتوکد که در آینده بیشتر با آن ها کار خواهیم کرد.

بر خلاف زبان های دیگر در اتولیسپ لازم نیست نوع متغیر را مشخص کنید، اتولیسپ نوع متغیر را از داده اتوماتیک مشخص میکند در مثال بالایی نوع متغیر ما integer خواهد بود

تابع setq را با آموزش های جلسه قبل ترکیب میکنم و یک برنامه ساده می نویسم : (اگر جلسات قبل را مطالعه نکردید حتما مطالعه کنید)

(defun c: test()

(setq x ( + 5 4))

(setq z (- (+ 5 9) 6)

(setq d (+ x z))

(print d)

(princ)

در این برنامه ساده ابتدا با defun به برنامه اسم دادم سپس متغیر x,z با setq مقدار دهی کردم  سپس به متغیر d جمع مقدار های دو متغیر رامقدار دهی کردم، سپس همانطور که در جلسه سوم گفته شد با تابع Print مقدار d را چاپ کردم سپس با Princ خالی یکی از دوبرگشتی را حذف کردم.

در جلسات بعدی عملیات بر روی هر یک از نوع متغیر ها را کار خواهیم کرد.





این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فیس نما   فیس نما   فیس نما   فیس نما   فیس نما   فیس نما   فیس نما   کلوب   فیس نما  
برای مطلب "آموزش اتولیسپ – قسمت چهارم" دیدگاهی وجود ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *