آموزش اتولیسپ (برنامه نویسی اتوکد) -جلسه سوم
در جلسه دوم با اصول کد نویسی در ویژوال لیسپ و نحوه خطایابی و اجرای آن آشنا شدیم، اما اگر دقت کرده باشید در محیط ویژوال لیسپ اگر یک برنامه حرفه ای یا چند خطی را اجرا کرده باشید مشاهده میکنید کدهای مختلف با رنگ های مختلفی وجود دارد. اما مفهوم این رنگ ها چیست؟؟ عکس زیر از قسمتی از یک برنامه اتولیسپ می باشد :
مشاهده میکنید که پنج رنگ مشکی، صورتی، سبز، آبی، قرمز وجود دارد. مفهوم رنگ ها :
آبی : دستورات با رنگ آبی دستورات اتولیبسپ می باشد مانند setq که به یک متغیر مقدار میدهد یا command که قبلا باهاش کار کرده بودیم. از جلسات آینده با دستورات آبی بیشتر کار خواهیم کرد.
قرمز : پرانتزها در اتولیسپ به رنگ قرمز می باشند.
صورتی : تسکت ها (text) در اتولیبسپ به رنگ صورتی هستند و داخل دو تا کوتیشن ” ” قرار داده می شودند و معمولا دستورات خود اتوکد هستند مثل Move یا Text که در عکس مشاهده می کنید.
مشکی : متغیر ها هستند.(متغیر مفهومی هست که به آن مقداری توسط کاربر یا برنامه نویس داده می شود) ، مثلا vport در عکس یک متغیر است که یک مقدار را با دستورات اتوکد به اون اختصاص دادیم.
سبز : اعداد هم در ویژوال لیسپ به رنگ سبز هستند.
- کدهایی که در سایت قرار داده می شوند از این قواعد پیروی نمی کنند، فقط برای زیبایی فونت ها رنگی کرده ام.
توابع اخطار یا پیام
دستور Prompt
این دستور اتولیسپ یک متن را در Command Line به کاربر نمایش می دهد. دستور b1 زیر را در ویژوال لیسپ اجرا کنید :
1 2 3 |
(defun c:b1 () (prompt "Hello World") ) |
دستور Alert
این دستور اتولیسپ یک متن را به صورت پیغام یا همان msgbox زبان vb در یک پنجره نمایش می دهد.
کد زیر را در ویژوال لیسپ اجرا کنید :
1 2 3 |
(defun c:b2 () (alert "Hello World") ) |
تفاوت Prompt و Alert
- اگر کد ها را اجرا کرده باشید مشاهده میکنید که تابع Prompt و Alert هر دو برای نمایش پیغام به کاربر به کار میروند اما تفاوت آنها در این است که Prompt در Command Line پیغام میدهد اما Alert به صورت یک پنجره نمایش میدهد.
دستور Print
این دستور همانند دستور Prompt یک متن را به کاربر در Command Line نمایش میدهد.
1 2 3 |
(defun c:b3 () (print "Hello World") ) |
دستور Princ
این دستور همانند دستور Print یک پیغام را در command Line به کاربر نمایش میدهد اما با این تفاوت که خروجی نمایش دستور Print داخل “” می باشد اما Princ به صورت خالی برگشت میدهد و علاوه بر این دستور Princ محتویات یک متغیر را نیز میتواند نشان بدهد.
1 2 3 |
(defun c:b4 () (princ "Hello World") ) |
اگر دقت کرده باشید در دستور های Prompt و Print و Princ متن را وارد شده را دوبار وارد میکند برای رفع این مشکل بعد از این دستور ها یک Princ یا Print خالی را وارد میکنیم.
مثل زیر :
1 2 3 4 |
(defun c:b5 () (princ "Hello World") (Princ) ) |
یا در ادامه Prompt اگر Print یا Princ خالی بزنیم nil از آخر برگشتی حذف میشود.
2 دیدگاه برای "آموزش اتولیسپ – قسمت سوم"